22 avg
Znanstvena ekipa NIB na raziskovalni odpravi na vzhodni Pacifik

Znanstvena ekipa NIB na raziskovalni odpravi na vzhodni Pacifik

Sodelavca Morske biološke postaje Piran Nacionalnega Inštituta za Biologijo, Tihomir Makovec in dr. Tinkara Tinta sta se pravkar vrnila z raziskovalne odprave na vzhodni Pacifik z novim raziskovalnim plovilom R/V Falkor (too) v sklopu misije Schmidt Ocean Inštituta (SOI). Med odpravo so prišli do izjemnega odkritja novega ekosistema v vulkanskih votlinah pod hidrotermalnimi izviri sicer dobro raziskanega podvodnega vulkana na vzpetini Vzhodnega Tihega oceana ob Srednji Ameriki. Prelomno 30-dnevno odpravo je vodila prof. dr. Monika Bright z Univerze na Dunaju skupaj z mednarodno znanstveno ekipo iz Združenih držav Amerike (Univerza Harvard in Woods Hole Oceanografski Inštitut - WHOI), Nemčije (Max Planck Inštitut (MPI) za morsko mikrobiologijo), Nizozemske (Kraljevi nizozemski inštitut za raziskave morja - NIOZ), Francije (Center National pour la Recherche Scientifique - CNRS), Kostarike in Slovenije (NIB-MBP).

Slika 1: Odvzem geološkega vzorca z ROV SuBastian iz hidrotermalnega črnega dimnika v bližini Tica Vent na vzpetini Vzhodnega Tihega oceana 2500 metrov globoko.
CC-BY-NC-SA Schmidt Ocean Institute.

S pomočjo podvodnega robota ROV SuBastian je znanstvena ekipa pod vulkansko skorjo odkrila jamske sisteme, polne črvov cevkarjev, polžev in kemosintetskih bakterij, ki živijo pri temperaturi 25 stopinj Celzija. Odkritje dodaja novo dimenzijo hidrotermalnim vrelcem, saj kaže, da njihovi habitati obstajajo nad in pod morskim dnom. Znanstveniki preučujejo globokomorske hidrotermalne vrelce že vse od njihovega odkritja pred 46 leti, vendar do sedaj še nihče ni iskal živali pod morskim dnom hidrotermalnih vrelcev. Sedaj pa imajo raziskovalci dokaz, da živali, ki sicer naseljujejo hidrotermalne vrelce, kot so na primer globokomorski črvi cevkarji potujejo pod morskim dnom skozi hidrotermalno tekočino vrelcev in na ta način kolonizirajo nove habitate. Globokomorskih črvi cevkarji so temeljne živali hidrotermalnih vrelcev, vendar je bilo do sedaj zelo malo znanega o njihovih ličinkah, ki so jih le redko zaznali v morski vodi ob vrelcih. Pod vodstvom prof. dr. Bright je skupina raziskovalcev razvila hipotezo, da ličinke črvov cevkarjev potujejo pod zemeljsko površino in na ta način ustvarjajo nove hidrotermalne skupnosti.

Slika 2: Prof. dr. Monika Bright pregleduje vzorce ličink globokomorskih črvov cevkarjev, najdenih 2 cm v razpokah vzorca skale. Ta primerek je Oasisia jerichonana, dolg 2 mm, verjetno star manj kot mesec dni.
CC-BY-NC-SA Schmidt Ocean Institute.

˝Naše razumevanje živalskega sveta globokomorskih hidrotermalnih vrelcev se je s tem odkritjem močno razširilo,˝ je povedala prof. dr. Bright. ˝Obstajata dva dinamična habitata vrelcev. Živali, ki živijo nad in pod površjem hidrotermalnih vrelcev uspevajo skupaj v sozvočju, v odvisnosti od hidrotermalne tekočine pod vrelci in kisika v morski vodi nad vrelci.˝

Hidrotermalni vrelci delujejo kot podvodni izviri, ki tečejo skozi razpoke v zemeljski skorji zaradi tektonske dejavnosti. Ko se pojavi nov hidrotermalni izvir, mu ekosistem hitro sledi, saj živali v nekaj letih kolonizirajo območje. Znanstveniki do sedaj niso vedeli, kako živalske ličinke najdejo nova področja s hidrotermalno tekočino. Ekipa prof. dr. Bright je prva, ki je preučila in potrdila, da lahko ličinke globokomorskih črvov cevkarjev živijo pod morskim dnom. V naslednjih mesecih bodo znanstveniki preučevali rezultate svojih poskusov opravljenih na krovu R/V Falkor(too) Schmidt Ocean Inštituta.

Slika 3: Velika skupina črvov cevkarjev v Fava Flow Suburbs, mestu na vzpetini Vzhodnega Tihega oceana, globoko 2500 metrov. Na tem območju so bili izvedeni poskusi, s katerimi so raziskovalci preizkušali teorijo širjenja vrst skozi razpoke v zemeljski skorji.
CC-BY-NC-SA Schmidt Ocean Institute

"Na kopnem že dolgo poznamo živali, ki živijo v votlinah pod zemljo, in v oceanu živali, ki živijo v pesku in blatu, vendar so znanstveniki tokrat prvič iskali in našli živali pod globokomorskimi hidrotermalnimi vrelci," je povedal izvršni direktor SOI, dr. Jyotika. Virmani. »To zares izjemno odkritje novega ekosistema, skritega pod drugim ekosistemom, ponuja nov dokaz, da življenje obstaja na neverjetnih krajih. Schmidt Ocean Inštitut je ponosen, da je prof. dr. Moniki Bright in njeni ekipi zagotovil platformo za zbiranje novih vpogledov v te sisteme, ki so lahko občutljivi na globokomorsko rudarjenje.«

Slika 4: Vzorec skalne skorje, obrnjen na glavo, razkriva črve cevkarje Oasisia in Riftia ter druge organizme. To je močan argument v prid teoriji prof. dr. Monike Bright in dr. Sabine Gollner o širjenju vrst skozi razpoke v zemeljski skorji.
CC-BY-NC-SA Schmidt Ocean Institute

Slika 5: V nadzorni sobi raziskovalnega plovila Falkor (too) prof. dr. Monika Bright in dr. Andre Luiz de Oliveira dokumentirata bistvene trenutke globokomorskih poskusov in opazovanj. 2500 metrov pod njimi je daljinsko upravljano vozilo (ROV) SuBastian prevrnilo kos zemeljske skorje in pokazalo več mladih črvov cevkarjev, kar potrjuje hipotezo raziskovalcev, da se lahko živali razpršijo po sistemu podzemnih razpok na morskem dnu.
CC-BY-NC-SA Schmidt Ocean Institute

»Odkritja na vsaki ekspediciji Schmidtovega oceanskega inštituta kažejo na nujnost raziskovanja našega oceana – le tako bomo vedeli, kaj se skriva v globokem morju,« je povedala Wendy Schmidt, predsednica in soustanoviteljica Schmidtovega Ocean inštituta. "Odkritje novih bitij, pokrajin in zdaj povsem novega ekosistema poudarja, koliko moramo še odkriti o našem Oceanu – in kako pomembno je zaščititi tisto, česar še ne vemo ali razumemo."

Znanstveno ekipo je spremljal tudi umetnik Max Hooper Schneider iz Los Angelesa, ki je po navdihu raziskav na krovu RV Falkor(too) izdelal skulpture, ki so jih z ROV SuBastian odložili in video dokumentirali na hidrotermalnih vrelcih, in jih nato vrnili na površje. Hidrotermalno okolje je bilo odličen navdih za umetnika, ki bo svoja umetniška raziskovanja vključil v prihodnje razstave. "Za vedno bom ostal očaran nad temačnim življenjem na dnu oceana," je dejal Hooper Schneider. "Ekosistemi brez svetlobe na dnu oceana so nujni za razumevanje ekstremofilnih zatonov na planetu Zemlja."

Povezava do izvirne novice za medije na spletni strani Schmidt Ocean Inštituta v angleškem jeziku: https://schmidtocean.org/scientists-discover-new-ecosystem-underneath-hydrothermal-vents/