19 apr
Vabljeni na ogled Razstave naravoslovne in pomorsko-ribiške ilustracije starejših knjižnih fondov

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedInNatisni

 

»Dan Zemlje – Modri planet«, Punta Piran, april 2012, foto Bernetič Vlado


Sodobna naravoslovna reprezentativna ilustracija, ki se kaže tako v odličnih fotografskih posnetkih v naravi, kakor tudi v posodobljenih elektronsko-mikroskopskih posnetkih preparatov in v drugih skeniranih predlogah ter digitaliziranih shematskih prikazih, je že pred mnogimi leti nadomestila umetelno izdelane risbe in grafično oblikovane podobe, narejene s pomočjo spretnih rok  starih mojstrov ilustrirane zoologije, botanike, medicine ter drugih ved. Na prelomu iz 19. v 20. stoletja so tiskarska središča v Londonu, Parizu, Amsterdamu, Berlinu, Leipzigu in Dunaju nudila izdelke različnih tiskarskih tehnik knjižne ilustracije – predvsem kromolitografskih - zavidljive kakovosti, katerim se lahko čudimo še danes. Pričujoča razstava označuje prehodno obdobje v razvoju tiskane ilustracije od lesorezov (ksilografije) in različnih gravur na kovinskih ploščah ter kamnu do barvne litografije na svojem razvojnem vrhuncu. V tem obdobju se je ob sočasnem razvoju fotografske reprodukcije razvijal tudi sodobni offset tisk, ki je osnovan, podobno kot barvna litografska tehnika, na uporabi oljnih tiskarskih barv ob prenosu risbe na hidrofilne – vodovpojne matrice s hidrofobno barvno naslikavo. 

Prvi  starejši vir razstavljenih pomorsko-ribiških-marinističnih ilustracij je iz leta 1883. To je monografsko izdelano obširno poročilo »The fisheries of the Adriatic and the fish thereof« katerega avtor je  Geo L. Faber, takratni angleški konzul na Reki.  Delo obsega dokaj popolno analizo ribištva vzhodnega Jadrana in je opremljeno z osemnajstimi umetelno izdelanimi lesorezi na osnovi risb mojstra  Lea Littrow-a in s številnimi litografskimi gravurami v kamnu tiskarske delavnice Wyman & Sons iz Londona. V tiskarsko razvojnem pogledu je anglosaški svet ostajal konzervativen. Originalni izvod je dediščina  Zoološkega inštituta Univerze v Ljubljani . Razstavljeni izvod Faber-ove monografije je dar Bussanijeve knjižne zbirke iz Trsta.



Drugi vir razstavljenih naravoslovnih ilustracij je zbirka taksonomskih Atlasov »Fauna und flora des Golfes von Neapel» Zoološke postaje v Neaplju, natisnjenih v Leipzigu in Berlinu, v drugi polovici 19. stoletja. Zbirka je dediščina knjižnice Zoološkega inštituta Univerze v Ljubljani, še iz časov kraljevine SHS z dvoglavim orlom sredi pečata. Poleg številnih natančnih črno-belih taksonomskih risb,  je  zbirka obogatena tudi z barvnimi litografskimi odtisi, narejenimi v kromolitografskih delavnicah v Leipzigu in v Frankfurtu (Werner & Winter) za Berlinsko založbo Verlag v R. Friedländer & Sohn. Ilustratorji so bili Angelo Andres (1884), C. Merculiano,  W. Giesbrecht,   M. Heinze in drugi. Zbirka monografij je bila pisana tako v nemškem, kakor tudi v italijanskem jeziku in je nastajala pod vodstvom prof.  Antona  Dohrna ter prof. P. Mayer-ja.  Ilustracije so nastajale najprej v akvarelni tehniki.  Slikar Merculiano je npr. slikal morske organizme »v živo« in skušal ujeti tudi barvne variacije točkovno pigmentirane kože – npr. pri glavonožcih.

Tretji reprezentativni vir za klasično naravoslovno ilustracijo predstavlja Ernst Haeckel-ova velika ilustrirana monografija »Kunstformen der Natur«, ki je bila tiskana v zvezkih med leti 1899 in 1904. V tem letu je bil izdan tudi enotni volumen s stotimi litografskimi grafičnimi odtisi in autotipijami upodobitev različnih organizmov, predvsem morskega planktona in  nevretenčarjev. Mnoge med njimi je prvi opisal prav Haeckel sam. Tiskane ilustracije so nastajale na osnovi Haecklovih risb in akvarelov tako, da je mojster kromolitograf Adolf Giltsch vse to »prevedel« v  tisočero litografskih naslikav in izbral le najboljše. Za to knjigo pravijo, da je uspešno premostila prepad med znanostjo in umetnostjo in tako vplivala na kreativno dejavnost tako umetnikov, arhitektov, kakor tudi oblikovalcev na začetku 20. stoletja. Monografija je dediščina bivšega Zoološkega inštituta Univerze v Ljubljani in vir svetovne digitalne knjižnice.

Razstavo dopolnjujejo fotografije narejene na Otroški fotografski delavnici z motiviko morskih školjk in polžev na peščeni podlagi, ki se je odvijala junija 2011 na Morski biološki postaji v Piranu. Kot kreativni izziv je dodan tudi sodobni triptih »Morski odpadniki» - mozaično sestavljena upodobitev morskih živali: želve, delfina in galeba, narejena iz raznih naplavin – antropogenih odpadkov najdenih na morski obali, v organizaciji ekološkega društva Eco Vitae in oblikovalskega studia Lukatarina. Plakati so bili nagrajeni kot najboljši v kategoriji plakatov na 5. Bienalu vidnih sporočil Slovenije (2011), z mednarodno žirijo.


Razstavo je pripravil Vlado Bernetič, projektni sodelavec in knjižničar na MBP NIB v Piranu.

Razstavo so omogočili: Luka Koper d.d. - s sredstvi Sklada Živeti s pristaniščem, NIB MBP Piran (tisk), Zavod Terra Viva iz Sv. Petra in Mestna občina Koper (plakati).

Ob razstavi bo predstavljen tudi DVD »Otrok in morje« s filmom »Med morjem in kopnim« nagrajenim s priznanjem Prometej znanosti  za odličnost komuniciranja v znanosti, ki ga je omogočil UNESCO IOC - World Ocean Day, Terra Viva iz Sv. Petra in IOI s sedežem na NIB MBP Piran.

 

Vabilo in zgibanka o razstavi